Богородица, Путина прогони…

Картинка: Путин се готви да управлява до 2024

Мнозина бързат да заклеймят протеста на руските пънкарки като светотатство и обругаване на религиозни символи. Не съм специалист по руско право, нито твърдя, че познавам каноничното изтънко.

Коментирам видимите факти.

Модерно e сред демократично мислещите и определящите се за демократи да свързват управлението на Путин с диктатура. Мнозина виждат във въртележката му с Медведев план да управлява още 12 години. Поне до 2024-та…

Какво направиха Pussy Riot? Влезнаха в храма и изпяха: „Богородица, Путина прогони“… Видимо, не пипнаха нищо в храма. Не извършиха друго действие, освен това, че бяха с маски и пееха, което да може да бъде окачествено като оскверняващо храма, религиозните символи и вярата на православните руссияни.

За мен, като човек с вяра, вероятно би било скандално и недопустимо ако някой протестира по този начин в моя храм…

Но пак за мен, като вярващ, би било толкова недопустимо, ако не и повече, ако някой политик, при това, нарочен за диктатор, бъде обявен за светец. Приживе. При това, политик, обявен за диктатор, който се гласи да управлява най-дълго страната, в която живея. По-дълго дори от Брежнев или Живков…

За мен, като човек с вяра, би било точно толкова неприемливо, ако атеистите във властта се заиграват с моите религиозни принципи и символи на вярата, колкото,  ако някой изпее пънк парче пред олтара, призовавайки Бога да изгони тези политици.

Неприемливо, но обяснимо.

Точно толкова обяснимо, колкото да изгониш търговците от храма. При това, с не по-малко скандални и почти „хулигански“ от съвременна гледна точка действия…

Какво би се случило с всеки, който влезе в Катедралния храм „Ал. Невски“ и разхвърля сергията със свещите например?..

Неприемливо за мен е тези политици да се обожествяват приживе и да се изписват на икони…

От тази гледна точка, процесът срещу Pussy Riot е показна акция на саморазправа. Дали Путин демонстративно ще ги помилва няма никакво значение. Той най-вероятно ще остане да управлява страната до 2024, а демократите ще оплакват съдбините на диктаторска Русия.

Едновременно с това те ще се възмутят и на рускините, изпели в храма „Богородица, Путина прогони“…

Advertisements

One comment

  1. Вярно, че случаят е интересен. Дори много интересен – но не толкова сам по себе си (не е от най-скандалните събития, които се случват по света), а изключително с това, че се случва В РУСИЯ.

    Религиозността на българите не можа да бъде изкоренена за 45 години относително „мек“ комунизъм; тази на руснаците обаче оцеля цели седем десетилетия, и то в доста „по-хард“ среда (включително сталинския период), което си е направо феноменално. В Русия религията е в много по-голяма степен носител и „сейф“ за традиционните ценности, отколкото в България; при това религията и националното съзнание са много по-неотделимо преплетени, отколкото у нас. В представите на руснаците (включително и нерелигиозните) е дълбоко вкоренено убеждението, че православието е изначално и монополно руско вероизповедание – а разните там българи, гърци, сърби и прочее са просто маймунки, закачили се за кервана; наличието на православни църкви в други държави за тях е най-вече показател докъде реално се разпростира естествената сфера на руското влияние. Разбира се, че това не е така; говоря за масова обща убеденост у средностатистическия руснак – също като тази, че кирилицата е изконно руска азбука.

    Този типично руски контекст дава съвсем различни измерения на направеното от Pussy Riot: това не е просто израз на неуважение към църквата и религията, а УДАР ПО ФУНДАМЕНТА НА НАЦИОНАЛНОТО САМОСЪЗНАНИЕ. Затова руснаците го възприемат като нещо много по-скандално, отколкото ние. Ако се случи нещо подобно в „Александър Невски“, родното общественото мнение ще го види най-вече като хулиганска постъпка; там го виждат като светотатство. У нас биха заваляли дистанцирани натяквания и нравоучения за липсата на възпитание и ценности у младото поколение; там преобладава искреното възмущение или най-малкото недоумение („Как може?!“), включително и от хора, критично настроени към Путин и властта му.

    Разбира се, главното в акта на Pussy Riot е, че той е политическа провокация, от типа „камък в блатото“. Особеното е, че в специфичния руски контекст това не беше просто камък, а цяла скала – при което всички блатни жаби и огромна част от останалата фауна във и около блатото се почувстваха все едно някой им е плиснал тиня в лицето. И още една особеност: политическият ефект на акта се дължеше не толкова на вербалното послание, дори не толкова на умишлено търсения парадокс с призоваването на Богородица срещу Путин; той произлезе от самия факт, че ТАКОВА НЕЩО се е случило В ЦЪРКВА. Това беше причината актът ДА НЕ МОЖЕ да остане незабелязан; и не само това, а и да бъде широко дискутиран; скандалността в религиозен аспект послужи като ракета-носител на политическото послание. Брилянтен пример на максимата, че често се налага да стреснеш някого, за да го накараш да чуе какво казваш: стряскането несъмнено беше успешно.

    Малко ми е чудно обаче как тия мацки са се охрабрили да направят такова нещо; ако аз бях руснак, щях десет пъти да се замисля, и накрая вероятно щях да се откажа в полза на някоя не чак толкова конфликтна идея.

    Виждам две възможни обяснения. Едното е, че самите госпожици са пълни пердета. Това не е непременно лошо (освен евентуално за тях самите), защото именно пълните пердета понякога казват и правят онези необходими неща, за които няма други кандидати. Трябва да си малко изчанчен, за да си истински революционер; пишейки това, си давам сметка, че май единственият „нормален“ революционер, за когото съм чувал, е Левски (по-точно – изграденият с годините негов образ в масовото съзнание).

    Второто обяснение обаче е по-интересно. То предполага, че църковната авантюра на Pussy Riot е предприета не вследствие на младежко лекомислие и неовладян политически артистизъм, а съвсем хладнокръвно и пресметнато. Това би трябвало да означава, че в Русия има натрупан изключително голям протестен потенциал – който те са усетили зад гърба си и това им е дало необходимата смелост. Дотам, че дори донякъде злепоставяйки идеята за свобода на словото и изразяването в очите на консервативното по принцип руско общество, пак да са на плюс поради консолидацията на недоволните от Путин около подкрепата за протестния акт.

    Ако е вярно второто обяснение, значи ни чакат много вълнуващи новини откъм североизток. Подобен потенциал със сигурност няма да се ограничи само с един рап-призив към Богородица.

    Междувременно ми е безкрайно любопитно как ще се развие съдебният процес и какъв статут ще придобие момичешката група в общата картина на протестната вълна в Русия. Мъченици? Рупори? Маркер за граница на допустимото? Вододел на раздора? Нещо друго?

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s