Иван Костов за концентрацията на държавни пари в КТБ

Screen Shot 2013-10-15 at 11.14.30 AMОткъс от интервю на премиера Иван Костов за http://www.politikat.net. 09 май 2013.

Асен Генов: Вашият коментар върху действията на премиера Райков за изваждане на парите на държавата от КТБ?

Иван Костов: А какви действия е предприел премиерът?

АГ: Имаше там една програма…

ИК: Аз понеже пък съм отсъствал непрекъснато, не мога да коментирам такива действия, защото…

АГ: Добре, ще опростя въпроса…

ИК: Наистина не знам точно за какво става дума…

АГ: Нормално ли е 50% от парите, около 54% мисля, че беше числото, което напоследък излезе, да са в една банка. Една частна структура. Парите на  държавата…

ИК: Ако тя дава най-добрите условия за съхраняване на депозитите е обяснимо, но аз не знам каква е структурата на депозитите и какво получават фирмите срещу това, че са си оставили…

АГ: Тоест, Вашето разбиране е, че евентуален бъдещ премиер трябва да…

ИК: …И знаете ли, има и нещо друго. Отношенията между фирмата и банката винаги са много по-сложни, от колкото изглежда на повърхността. Много често, не много често, а винаги банката, която отпуска кредит за оперативна дейност, или която е отпшуснала инвестиционен кредит, задължава клиента, на който е отпуснала кредита, всичките си пари да ги държи при нея, за да има строг контрол върху парите, които му е дала. Тоест, условието да… Идваш при мен, аз ти давам кредит, но ти всичките си сметки ги държиш при мен, за да мога да бъда сигурен. И аз не знам в коя от хипотезите в случая се намираме. Защото тия съждения са много общи. Като вчера, една журналистка ме попита в Благоевград, понеже те излязоха на протест срещу банките, ако си спомняте, какво ще кажете за монопола на банките?… И аз като треснат реагирах. Казвам: „БНБ е единственият орган, който, по силата на закона, който регулира банките да не се картелират. Да не злоупотребяват с господстващо положение. Едновременно с това, тя им налага… Тя може да им налага такива колосални санкции в условия на борд, които Вие не можете да си представите. И тази банка никога не е казала, че има монопол на банките. Аз как да отговоря на журналист, който казва: „Какво ще правите с монопола на банките?…“ Ами, да се обърне към БНБ. Да пита има ли монопол. В този случай, компетентният, който може да направи изявление, е надзорът или… Има асоциация на Търговските банки… Асоциацията на търговските банки трябва да се занимава с лоялността в отношенията, между банките…

АГ: Ако правилно разбирам Вашия отговор, той включва възможността един евентуален бъдещ кабинет и нов премиер да провери дали тези условия, за които Вие говорите, са наистина… отговарят на… Са конкурентни и изгодни за държавата?..

ИК: Казах друго! Казах, че това е интересът. Премиерът няма роля в българската банкова система. Той е отстранен силово от тази… Той е ампутиран…

АГ: Махаме думичката „премиер“ от въпроса… Трябва ли държавата по някакъв начин…

ИК: БНБ е тази, която може тези неща да ги провери и Асоциацията на търговските банки, чиито интерес е да има лоялна конкуренция помежду им. Те са тези, които са заинтересовани. Аз нямам банка…

АГ: Необходима ли е такава проверка при 54% от държавните пари в една частна банка?

ИК: Те трябва да си решат… Аз мисля, че би трябвало да го решат на базата на това, което имат пред себе си, но това го знаят всички, а мълчат. Защо мълчи Асоциацията…

АГ: Не, но това се коментира от много време…

ИК: Да де, но защо Асоциацията на търговските банки мълчи? Какво знае тя за това? То е техният интерес! Не е моят и вашият… Те при нас депозити не държат…

АГ: Да де, но аз разговарям с политик…

ИК: Ние, политиците сме абсолютно отстранени от банковата система. Нека да е ясно това. Политикът спира пред вратата на БНБ. Цялата функция за регулация на парично обръщение, за печатане на пари, за функциониране на банките, за тяхната сигурност… Изцяло е предадена на БНБ…

АГ: Много ми е трудно да се съглася, че изпълнителната власт няма никакъв ресурс да провери дали е изгодно за държавата, дали това отговаря на всички интереси на държавата… 60% от парите да бъдат само в една частна финансова структура…

ИК: Може само през фирмите, които имат държавно участие. Преобладаващо държавно участие… Само от там може…

АГ: Добре. Аз Ви благодаря за този разговор…

Видео, 1ч. 11мин. 30сек:

3 comments

  1. Този разговор демонстрира отново, че в България много хора мислят, че могат да си говорят каквото си мислят, без дори да знаят за какво говорят.

Вашият коментар